Prawa autorskie - Creative Commons


     Licencja - jest to dokument prawny lub umowa określająca warunki korzystania legalnie z produktu firmowego, loga, znaku handlowego lub patentu. 
     Licencja jest jednym z rodzajów umów wykorzystywanym w prawie własności przemysłowej i prawie autorskim w szczególności w przypadku wynalazków, wzorów użytkowych znaków towarowych, oraz praw autorskich. Znaku towarowego nie powinna używać inna firma posługująca się inną nazwą pod tym samym logiem. 

Rodzaje licencji:
  • BOX (pudełkowa lub pełna) - najbardziej znana i stosowana licencja. Oferuje produkty zapakowane wraz ze wszelkim doposażeniem. Najczęściej stosowana w przypadku aplikacji multimedialnych, gier czy muzyki. Produkty oparte na licencji BOX, są najdroższe ze wszystkich prezentowanych
  • OEM - rozpowszechniona licencja za sprawą WINDOWS. Pozwala nam zakupić program przypisany jedynie do jednego komputera. Podczas zmiany jego podzespołów bądź zakupienia innej maszyny licencja automatycznie traci ważność. 
  • SHAREWARE - aplikacje, którymi można dzielić się z innymi. Ten rodzaj aplikacji pozwala nam na korzystanie z programu rozpowszechnianego za darmo lub za niedużą opłatą. Jego użytkowanie często wiąże się z limitem czasowym, np bezpłatny przez 7 dni, 14, miesiąc. Po przekroczeniu wspomnianego limitu użytkownik powinien zapłacić za pełną wersję. 
  • ADWARE - programy tego typu najczęściej są darmowe, ale posiadają pewną, sporą niewyłączalnych reklam. To właśnie na nich zarabia autor aplikacji. 
  • TRIAL - wersja testowa. Oferuje w pełni wszystko to, co działający program, po upływie określonego czasu blokuje do siebie dostęp. Jeśli dany program nie zapisze naszego IP komputera, odinstalowanie i zainstalowanie ponownie programu umożliwi nam kolejny miesiąc korzystać bezpłatnie. W przypadku blokady IP komputera, można IP zamienić i dalej mieć pełen dostęp. Ostatnią rzeczą jest zakupienie programu - oczywiście jeśli spełnia wymagania sprzętowe. 
  • FREEWARE - jest to jedna z najbardziej lubianych licencji przez użytkowników, a tym samym jedna z najczęściej występujących. Licencja ta pozwala nam na darmowe korzystanie z danego produktu. Jedynym wymaganiem jest całkowity zakaz czerpania korzyści majątkowej z takiego oprogramowania oraz jego modyfikacja. 
  • GLP - licencja wolnego i otwartego oprogramowania. Użytkownik może uruchomić program objęty tą licencją w dowolnym celu, dostosowywać go do własnych potrzeb, a nawet rozpowszechniać już zmodyfikowaną wersję.
  • ABANDONWARE (porzucone oprogramowanie) - najczęściej autor nie pobiera już za nią opłaty, co wiąże się z brakiem jakiegokolwiek wsparcia. Najlepszym przykładem tego typu są stare gry komputerowe, których właściciele i twórcy już od dawna nie zajmują się produkcją komputerowej rozrywki.
  • DEMO - celowo zubożona przez autorów wersja programu, która jest udostępniana za darmo (np.: poprzez Internet). Taki zabieg marketingowy ma na celu wzbudzić zainteresowanie danym produktem - najczęściej grą komputerową. Istnieją trzy rodzaje oprogramowania demo: - prezentacja pozwalająca oglądać jedynie przygotowane przez autorów możliwości programu lub komputera (np.: w dziedzinie jakości grafiki, jaką może wyświetlać, czy szybkości animacji - tzw. rolling demo;                                                                                                           - wersja interaktywna pozbawiona pewnych funkcji w stosunku do pełnej wersji oprogramowania oraz wersja pełna, ale o ograniczonym czasie działania (zwykle 7, 30, albo 60 dni np.: tak jest z programami antywirusowymi). Na rozpowszechnianie programu (np, w Internecie) należy uzyskać zgodę autora. 
   W dzisiejszych czasach aby korzystać z jakiegoś programu komputerowego, trzeba za niego zapłacić odpowiednią sumę pieniędzy. Po opłaceniu firmie, która ma dostęp do licencji, przekazuje nam kod, który możemy stosować niekiedy dożywotnio, niekiedy ważny jest tylko na rok, czy kilka miesięcy. Często jest wymogiem założenia swojego konta, posiadanie loginu i hasła. 

    Licencje Creative Commons (CC) - są to zestawy licencji na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
     Licencje Creative Commons (CC) pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada "wszelkie prawa zastrzeżone" zostaje zastąpiona zasadą "pewne prawa zastrzeżone"

     Szacuje się, że na licencjach (CC) udostępnia się obecnie co najmniej 100 milionów utworów. Licencje CC są w chwili obecnej najpopularniejszymi wolnymi licencjami stosowanymi do licencjonowania treści innych niż oprogramowanie.
Creativecommons.org  
     Licencja CC (Creative Commons)  - pozwala dzielić się swoją wiedzą oraz kreatywnością ze światem. Licencja CC chroni, rozwija, wspiera. Dzięki tej licencji wiemy jaki sposób możemy z utworu skorzystać i kto jest jego autorem. Dzięki temu można skopiować, zremiksować, możemy dowiedzieć się skąd pochodzą i napisać kto jest ich autorem (w tym wypadku jest to podpis otwartezasoby.pl, a w innym będzie się autor).

























Otwarte zasoby - instrukcja Obsługi | Otwarte Zasoby  
tu znajdzie: informacje o licencji  CC BY 

Pozostałe licencje działają podobnie, w sumie jest ich sześć: 
- Uznanie autorstwa ( CC BY )
- Uznanie autorstwa - na tych samych warunkach  ( CC BY-SA )
- Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne ( CC BY-NC )
- Uznanie autorstwa - bez utworów zależnych ( CC BY-ND )
- Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - na tych samych warunkach ( CC BY-NC-SA )
- Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych ( CC BY-NC-ND )



Licencja CC BY - Uznanie autorstwa

     Licencja ta pozwala na kopiowanie, zmienianie, rozprowadzanie, przedstawienie i wykonywanie utworu jedynie pod warunkiem oznaczenia autorstwa. Jest to licencja gwarantująca najszersze swobody licencjonobiorcy. Na licencji dostępne są e-podręczniki cyfrowe, cyfrowa szkoła oraz Rządowy Elementarz dla pierwszych klas.





Licencja CC BY-SA - Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach

     Licencja ta pozwala na kopiowanie, zmienianie rozprowadzanie, przedstawienie i wykonywanie utworu tak długo, jak tylko na utwory zależne będzie udzielana taka sama licencja. Jest to licencja używana przez Wikipedię i jej siostrzane projekty.






Licencja CC BY-NC - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne

     Licencja ta pozwala na kopiowanie, zmienianie, remiksowanie, rozprowadzanie, przedstawienie i wykonywanie utworów jedynie w celach niekomercyjnych. Warunek nie obejmuje utworów zależnych (mogą zostać objęte inną licencją).





Licencja CC BY-ND - Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych

     Licencja ta zezwala na rozpowszechnianie, przedstawienie i wykonywanie utworu w celach komercyjnych i niekomercyjnych, pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci (tworzenie utworów niezależnych).











Licencja CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyne-Na tych samych warunkach

Licencja ta pozwala na rozpowszechnianie, przedstawienie i wykonanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz tak długo jak utwory zależne będą również obejmowane tą samą licencją.





Licencja CC BY-NC-ND - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych.

    Licencja ta zezwala na rozpowszechnianie, przedstawienie ï wykonywanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci (nie tworzenia utworów zależnych). Jest to najbardziej restrykcyjna z licencji.


Otwartezasoby.pl - baza materiałów z których można korzystać za darmo i bez ograniczeń Prawnych. Do nich należą:
- Muzyka,
- Wideo
- Grafika,
- Edukacja,
- Otwarte Oprogramowania,
- Książki,
- Ikony.

Zostanie przedstawionych kilka definicji dotyczących używania licencji Creative Commons.
Licencjonodawca - osoba fizyczna, lub osoby fizyczne, jednostka organizacyjna lub jednostki organizacyjne oferujące Utwór na zasadach określonych w niniejszej licencji. Zezwala na korzystanie z praw do opatentowanego wynalazku lub dzieła będącego przedmiotem prawa autorskiego.

Licencjonodawca wg słownika PWN 
osoba, zakład produkcyjny itp. zezwalający na korzystanie z praw do opatentowanego wynalazku lub dzieła będącego przedmiotem prawa autorskiego.

Licencjonobiorca - osoba fizyczna jednostka organizacyjna korzystająca z uprawnień określonych niniejszą Licencją, która nie naruszyła uprzednio warunków niniejszej Licencji w odniesieniu do Utworu, lub która mimo uprzedniego naruszenia uzyskała wyraźną zgodę Licencjonodawcy na wykonanie uprawnień przyznanych Licencją.

Licencjonodawca wg słownika PWN
- osoba, zakład produkcyjny itp., otrzymujący urzędowe zezwolenie na wykonywanie określonych czynności lub na korzystanie z praw do opatentowanego wynalazku.

Twórca - rozumie się jako twórca lub podmiot na rzecz którego prawa autorskie przysługują w sposób pierwotny, lub w przypadku niemożności ustalenia tych podmiotów, wydawcę lub producenta a dodatkowo:
  • w przypadku artystycznych wykonań - aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz inne osoby w sposób twórczych przyczyniające się do powstania wykonania;
  • w przypadku fonogramu lub wideogramu - organizację radiową lub telewizyjną;
  • w przypadku nadań programów - organizację radiową lub telewizyjną;
  • w przypadku pierwszych wydań - wydawcę, których jako pierwszy w sposób zgodny z prawem opublikował lub w inny sposób rozpowszechnił utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępnianie;
  • w przypadku wydań naukowych i krytycznych - tego, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, nie będące utworem;
  • w przypadku baz danych niespełniających cech utworu - producenta bazy danych

Utwór - jest to przedmiot praw autorskich lub praw pokrewnych lub bazę danych niespełniającą cech utworu udostępniane na podstawie niniejszej Licencji.

Utwór zależny - opracowanie Utworu i innych istniejących wcześniej utworów lub przedmiotów praw pokrewnych z wyłączeniem materiałów stanowiących Zbiór. Dla uniknięcia wątpliwości, jeżeli Utwór jest utworem muzycznym, artystycznym wykonaniem lub fonografem, synchronizacja Utworu w czasie z obrazem ruchomym ("synchronizacja") stanowi Utwór Zależny w rozumieniu niniejszej Licencji.

Zbiór - analogia, wybór, lub baza danych spełniająca cechy utworu, nawet jeżeli zawierają nie chronione materiały, o ile przyjęły w nich dobór, układ lub zestawienie ma twórczy charakter. Utwór stanowiący Zbiór nie będzie uznawany za Utwór Zależny.

Publiczne wykonywanie - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie  Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Zwielokrotnienie - wytwarzanie jakąkolwiek techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową.

Rozpowszechnianie - wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu lub Utworu Zależnego.

Podsumowując:
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/legalcode
creative commons
prawokultury.pl/publikacje/utwory-zalezne/
creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/CC-publikacja.pdf
creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/06/Przewodnik_Po_Otwartej_Nauce.pdf
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/legalcode
prawo-autorskie.edu.pl



PLAGIAT

     Plagiat - jest to niezgodne z prawem przypisywanie sobie autorstwa, a wręcz przywłaszczenie sobie cudzego wytworu lub jego części. Jest to swego rodzaju złodziejstwo wytworzonych czyiś przedmiotów, utworów, obrazów, pism itp.

     Wg encyklopedii PWN plagiat to naruszenie osobistych praw autorskich polegających na przywłaszczeniu całości lub części cudzego utworu, pracy, nauki, dzieła artysty. itp., a także zapożyczenie treści z cudzych dzieł (bez względu na nośnik), podane jako własne i opublikowane pod własnym nazwiskiem.

Rodzaje plagiatu
     Podziału plagiatów można dokonać uwzględniając sposób w jaki wykorzystano cudzą prace.

  • Plagiat jawny - jest to przejęcie cudzego utworu w całości, bądź jego fragmentu i podpisanie go własnym nazwiskiem. W takiej sytuacji plagiator nie zdaje sobie sprawy z najmniejszego trudu jakim jest zamiana treści, ani odniesienia się do treści kradzionej pracy:
  • Plagiat ukryty - jest to przejęcie tylko fragmentów cudzego utworu, nie podając przy tym źródła oraz prawdziwego autora;
  • Plagiat całkowity - jest to całkowite przejęcie twórczości innej osoby i podpisanie jej swoim nazwiskiem;
  • Plagiat częściowy - jest to natychmiastowa kradzież niektórych elementów oraz podpięcie ich pod własną twórczość.
     Chcesz legalnie i publicznie korzystać z dzieł literackich, muzycznych, wykorzystywać zdjęcia zapłać. Opłata dotyczy również na 1 dzień np studniówka, zabawa weselna.

     Za co i komu się należy za prawa autorskie. Jakie są sankcje karne, Gdzie należy uiścić opłatę. Co jest przedmiotem praw ochrony artystów? O tym można poczytać poniżej. 

ZAIKS      - stowarzyszenie autorów 
SAWP       - stowarzyszenie artystów wykonawców utworów muzycznych i słowno-muzycznych
STOART  - związek artystów wykonawców
ZPAV        - związek producentów audio-video
SFP          - Stowarzyszenie Filmowców Polskich
ZASP       - Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji

ZAIKS 
ZAiKS - Stowarzyszenie autorów
jest jedną z funkcjonujących w Polce organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, która działa na zasadzie stowarzyszenia zrzeszającego różnych twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne. Zadaniem tej organizacji jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im przez twórców (także zagranicznych) praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy (wskazanie w jakim zakresie i kto powinien płacić abonament ZAiKS-owi z tytułu wykonywanych praw autorskich.

     Często zdarza się że robiąc zabawę taneczną: dyskotekę, zabawę karnawałową, sylwester, studniówka, karaoke, przyjęcie okolicznościowe, albo wesele zapominamy o pewnych formalnościach, które powinny być wcześniej spełnione. Jedną z takich spraw jest opłacenie na rzez ZAIKS-u dodatkowej opłaty, która nie jest mała. Taka opłata liczona jest od ilości gości. Często para młoda przy organizacji ślubu nie pamięta o takiej ważnej sprawie, aby uiścić tzw. podatek od swojego święta za to, że chce mieć orkiestrę, zespół muzyczny czy DJ. Trudno jest sobie wyobrazić takie wydarzenie bez oprawy muzycznej. W przypadku nie wniesienia takiej opłaty w kwocie kilkudziesięciu złotych przez parę młodych może zakończyć się sprawą w sądzie. 
     Wiele par decydując się na kolejny krok w swoim życiu chcąc zawrzeć sakramentalny związek małżeństwa decyduje się na ślub, wesele i często wybiera wiosnę. Wtedy robią się piękne słoneczne i dłuższe dni. Jednym z najważniejszych elementów wesela jest oczywiście muzyka. Bez niej tak naprawdę nie ma dobrej zabawy i atmosfery. Tutaj należy zauważyć, że przy wyborze orkiestry, czy DJ ocieramy się o prawo stanowiące prawo autorskie. Jest to w pewnym rodzaju umowa na wykorzystywanie praw autorskich przez wokalistów. Co innego jeśli w gronie rodzinnym słuchamy sobie muzyki przy wykorzystywaniu sprzętu do odtwarzania muzyki z magnetofonu, wierzy stereo, tutaj taka zgoda nie jest potrzebna. W domu weselnym za organizację wesela odpowiada właściciel. To on odprowadza wszelkie składki, w tym również powinien odprowadzić składkę do ZAIKS-u, gdyż jest on organizatorem tego przyjęcia weselnego. Nie zmienia to faktu, że tacy małżonkowie zostają obciążeni kosztami tego podatku. W przypadku wykonania tej formalności można spać spokojnie. 
     W momencie zorganizowania przyjęcia dla weselników, zatrudniając zespół, orkiestrę czy DJ-a, w tym momencie należy przestrzegać prawa autorskie.

Tutaj wyliczyć można sobie za co, ile i w jakiej miejscowości musimy opłacić ZAIKS, aby legalnie korzystać z utworów muzycznych różnych wykonawców.
zaiks - e-licencje

Zazwyczaj nie zdarza się, aby na weselach pojawiała się kontrola i popsuła nam całe wydarzenie, zabawę, przyjęcie, czy imprezę. Jednak sporadycznie może się tak zdarzyć, że wkroczy nam taki nieoczekiwany, czy niespodziewany gość i popsuje nam humor. Jeśli już by taka sytuacja miała miejsce, zawsze można spróbować się dogadać i ponegocjować, Jeśli się to nie uda nie dojdą obie strony do porozumienia i uzyskania przez ZAIKS należnej kwoty, sprawy zostaną przekierowane do sądu. Młodzi w takiej sytuacji muszą zapłacić odszkodowanie nawet trzykrotnie większe niż była ustalona i wyliczona wcześniej kwota do uiszczenia opłaty.

więcej informacji o tym jak działa ZAiKS znajdziesz pod tym linkiem:
teczka.pl/prawo/ZAiKS-co-to-jest-kiedy-trzeba-placic

Rejestracja utworów muzycznych on-line
teczka.pl/prawo/ZAiKS-co-to-jest-kiedy-trzeba-placic

     Tak jak już zostało powiedziane o muzyce, że trzeba bardzo pilnować przy robieniu imprezy, karaoke, studniówki, czy organizacji wesela. Tak również trzeba uważać jeżeli korzystamy z praw autorskich innych dziecin np: literatura, film, teatr, zdjęcia. 


SAWP

SAWPstowarzyszenie artystów wykonawców utworów muzycznych i słowno-muzycznych
podlega Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Chroni prawa autorskie instrumentalistów i wokalistów. Wypłaca wykonawcom kwotę za ich występ, a więc ich wynagradza za ich pracę na scenie, a przy okazji ściąga należność od osób, którzy korzystają z usług tych artystów. 
Tutaj znajdziemy bazę zespołów w jednym miejscu:

STOART

STOART - związek artystów wykonawców
Ochrona i zarządzania prawami do artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowo-muzycznych. Ochrona ponad 500 000 artystów Polskich i zagranicznych. 

ZPAV

ZPAV - Związek Producentów Audio Video
Związek podpisuje w imieniu producentów umowy na nadawanie i publiczne odtwarzanie nagrań dźwiękowych. Silnie współpracuje z organami ścigania na rzecz walki z piractwami nagrań, kopiowania, przekształcania w tym także pobrań z Internetu. 

SFP

SFP -  Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Stowarzyszenie chroni twórców filmowych: reżyserów, fabularzystów i dokumentalistów, operatorów, animatorów, montażystów, scenarzystów, charakteryzatorów, kostiumografów, scenografów, dekoratorów wnętrz, kompozytorów, reżyserów, oraz operatorów i montażystów dźwięku, specjalistów od efektów specjalnych, kaskaderów, aktorów, kierowników produkcji, producentów, pracowników twórczych i techniczno-twórczych branży filmowej, a także krytyków, historyków i publicystów filmowych. Podstawowym naczelnym zadaniem tego stowarzyszenia jest ochrona ludzi filmu i zawodów filmowych. Rodzinom zmarłych członków stowarzyszenia wypłacane jest wsparcie w postaci zapomogi pośmiertnej. Młodsi członkowie mogą dzięki temu, że zapiszą się do stowarzyszenia ubiegać się o stypendium. Dla nich także zagwarantowana jest pomoc medyczna i sanatoryjna. 

ZASP
ZASP - Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji 
Pomaga w załatwieniu pomocy medycznej, wyrobienie aktualnego zdjęcia, przegrywanie nagrań na płyty CD, nieodpłatne korzystanie z porad emerytalnych, pomaga w poparciu, a także umowa z wystawieniem dzieł literackich, muzycznych, fotografii, do galerii, bibliotek, muzeów itp. Pośredniczenie w kontaktach medialnych (radio, telewizja), prasie, spektaklach teatralnych. Utrzymuje stały kontakt z produkcjami filmowymi, reżyserami castingów, ze studiami dubbingowymi. Oferuje fundusz pogrzebowy 4.000 zł. Pomaga w nauce języka obcego. Gwarantuje umieszczenie w bazie artystów.

     Na tej stronie dowiedziałeś się czym są prawa autorskie, licencje, Kim są firmy, które pobierają opłaty i strzeżą prawa na granicy pobierania, odtwarzania, kopiowania, przekształcania utworów muzycznych, portretów, plakatów, rzeźb i innych tego typu źródeł. Dowiedziałeś się także co to jest plagiat i jakie można ponieść kary. 

3 komentarze: