E-usługi

E-usługi czyli usługi świadczone drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet z wykorzystaniem technologii informacyjnej, których tych świadczenie jest zautoryzowane i które wymagają niewielkiego nakładu człowieka.

Wychodzenie naprzeciw obywatelom różnych krajów w tym Polski zostało wprowadzone wiele usług Internetowych tzw. on-line ułatwiającym życie ludziom. Do takich ułatwień należą e-usługi

        wszystko on-line
E-poczta - e-mail, korespondencja elektroniczna
E-nauka (e-learning, Webinar)
E-dziennik - elektroniczny dziennik
E-praca - Telepraca (praca zdalna, praca w domu)
E-urząd, (E-administracja, e-dowód,  E-PUAP, e-PIT)
E-podpis - cyfrowe narzędzie do weryfikacji naszej osoby
E-zdrowie (e-recepta, e-skierowanie, e-zwolnienie, )
E-bankowość - bankowość Internetowa
E-kultura (e-book, e-muzeum)
E-zakupy - zakupy przez Internet tzw. on-line
E-aukcje - licytacje


POCZTA
E-Poczta (e-mail) - jest inaczej nazywana pocztą elektroniczną, za pomocą której przesyłamy ważne lub mniej ważne informacje w połączeniu z drugą osobą. E-mail jako poczta elektroniczna, różni się tym od zwykłej poczty, gdyż tutaj nie ma kopert, znaczków. Wszystko to umieszcza się w pliku, który chcemy przesłać do danej jednostki terytorialnej, firmy, czy osoby prywatnej. Ta forma przesyłu danych jest prostsza, szybsza i skuteczniejsza. Z każdego miejsca na świecie z dostępem do Internetu możemy przesłać taką wiadomość do innej osoby. Dostarczenie poczty będzie już po kilku, kilkunastu sekundach. Od razu taka osoba może odczytać daną treść i odpowiedzieć na nią. Możemy tą wiadomość wysyłać z komputera, telefonu, tabletu. Aby wysłać wiadomość drogą tradycyjną do wielu osób trzeba byłoby napisać wiele takich listów i za każdy osobno zapłacić. Koperta, znaczek to kosztuje. A w e-poczcie takie rozwiązanie jest możliwe przez dodanie wielu adresów email naraz i rozesłanie tej jednej wiadomości do osób. Przesyłanie listu tradycyjną pocztą idzie do dwóch niekiedy kilku dni roboczych, zaś w elektronicznej przesył poczty odbywa się w dosłowną chwilę.



Tworzenie e-maila jest bardzo proste należy wejść na daną stronę np.
https://www.wp.pl
https://www.onet.pl
https://www.interia.pl
https://www.gmail.com
https://www.o2.pl

wyszykujemy zazwyczaj kafelka o nazwie e-mail lub poczta i tam zakładamy swoje konto.
Te wymienione poczty są najpopularniejsze, ale każda instytucja ma swoją pocztę. My też możemy założyć swoją firmę i będziemy mieli także swój adres wwww.kurkazpodworka@o2.pl. Pamiętajmy adres poczty wpisujemy bez polskich znaków. Ten adres jest przykładowy, choć był on i funkcjonował, ale ze względu na jego nazwę został usunięty. Więcej informacji znajdziecie w innej zakładce bloga o poczcie e-mail. Dowiecie się wówczas jak funkcjonuje jak się po niej poruszać.

Przy logowaniu używamy swojej nadanej nazwy, strony na której został umieszczony e-mail a następnie podajemy przypisane do tego hasło i zaloguj się.  Przy zakładaniu takiej poczty mamy mamy dosłownie jeden krótki formularz: Imię, nazwisko, wiek, płeć, nazwa loginu, hasło i numer telefonu, aby w razie zapomnianego hasła czy loginu można było odzyskać swoją pocztę. Na końcu potwierdzamy to, że nie jestem robotem.


To może być w różnej formie np. potwierdzenie obrazka np. przejścia dla pieszych, sygnalizacja świetlna itp. Może też mieć taką formę, że trzeba przepisać dany wyraz. Niekiedy takie wyrazy są nieczytelne i można je zawsze odświeżyć a wówczas ten tekst zmieni się na inny.

SZKOŁA
E-nauka - nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie dydaktyki za pomocą komputerów osobistych, CD-ROM-u i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej.

Warunkiem podjęcia się e-nauki jest posiadanie komputera z dostępem do Internetu, bez którego e-nauka nie jest możliwa.

E-learning jest nowoczesną  techniką nauczania/uczenia się i szkolenia, wykorzystująca tj. internet, telewizja interaktywna, przekazy satelitarne i CD-ROMy

Ta forma umożliwia doskonalenie umiejętności, ukończenie kursów, a nawet i studiów ścieżką elerningową - bez konieczności kontaktu face to face (twarzą w twarz) z wykładowcą / trenerem / nauczycielem. W Polsce e-learning występuje również pod nazwami e-kursy, e-kształcenie, czy zdalne nauczanie lub nauczanie na odległość. Jest to z pewnością nowoczesna forma uczenia się. W dobie nowoczesnej technologii uczymy się na odległość. Taką sytuacje sparaliżował korona wirus na całym świecie. Polskie szkoły, wyższe uczelnie, biblioteki, czy instytucje kulturalno-oświatowe zastosowały na ten ciężki dla rodaków czas - sposób nauki przez Internet. Priorytetowo w stanie gotowości szkoły robią co mogą, aby forma nauki e-learning była skuteczna i przydatna dla uczniów. Telewizje uruchomiły specjalne kanały dydaktyczne jako wsparcie dla szkół.

 Jeszcze do niedawna o e-dziennikach się nic nie mówiło, zastępowały je dzienniki papierowe. Każdy taki dziennik posiada wszystkie informacje na temat ucznia uczęszczającego do danej szkoły. To jak się uczy, jakie ma oceny, wszelkie uwagi na temat jego zachowania, ale także to jaką ma frekwencje, czyli jak chodzi do szkoły, czy nie opuszcza przedmiotów, lekcji, jak się uczy. Nie zawsze rubryki w takim dzienniku wystarczały do wpisania wszystkich ocen z klasówek, sprawdzianów, prac domowych, czy nieprzygotowań na lekcje. Dlatego w XXI wieku Minister Edukacji Narodowej wycofuje się z prowadzenia dzienników lekcyjnych w formie papierowej i w wielu szkołach trzeba było przestawić się na zupełnie inny system pracy wprowadzając oprogramowanie LibrusVulkanEdudziennik, UONET. To są tylko przykłady platform na których dyrektorzy oraz nauczyciele szkół się opierają. Nie zawsze system taki dobrze działa i nie zawsze można w łatwy sposób np. podliczyć uczniowi frekwencje, czy wpisać, że brał udział w jakimś konkursie, czy olimpiadzie. Co roku dyrektorzy wraz z gronem pedagogicznym zmieniają na inne systemy, aby ułatwić sobie pracę i przesył danych do Kuratorium Oświaty, jeśli zachodzą takie potrzeby.

E-dziennik jest programem służącym do zapisywania na dysku komputera osiągnięć nauki dziecka w danym roku szkolnym. Dostęp do ocen oraz wszystkich rejestrów związanych z nauką. Dzięki temu systemowi przekaz informacji od nauczyciela dla rodzica jest bezpośredni. Jeśli coś z dzieckiem się dzieje nauczyciel może umieścić tam informację, notatkę, czy uwagę, a rodzic ją przeczyta. Do dzienników poprzez specjalne platformy mają także uczniowie, aby np. wiedzieć jaką pracę nauczyciel zadał, sprawdzić rozkład swoich zajęć, w razie konieczności mieć bezpośredni kontakt ze swoim nauczycielem, bądź wychowawcą klasy.
Dzienniki elektroniczne zostały stworzone przede wszystkim w celu ułatwienia nauczycielom ewidencjonowanie ocen, ale także do zapoznania się z wszelkimi zmianami odnośnie palnu lekcyjnego, czy programu nauczania przez danego wychowawcę klasy, bądź innego nauczyciela. Niestety spora część z nich nie posiada przyjaznego interfejsu, a wprowadzenie danych często wymusza na użytkowniku wielokrotnego klikania i przechodzenia między kolejnymi formularzami. Wybieranie ocen z rozwijalnych list też nie stanowi najlepszej opcji, bo zajmuje mnóstwo czasu, zwłaszcza gdy łącze internetowe dość wolno działa.
Z racji tego aplikacje umożliwiające wprowadzenie ocen z klawiatury zasługują na szczególną uwagę. Służy do tego arkusz kalkulacyjny, który swoim wyglądem przypomina Excela. Z gotowej tabelki naprawdę przyjemnie się korzysta, a dodatkowy atut stanowi fakt, że nie ma przeładowywania strony, by móc wprowadzić oceny dla poszczególnych uczniów z klasy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej (MEN) szkoły muszą przetwarzać dane osobowe pracowników, uczniów oraz ich rodziców. Na mocy jednego z zapisów ustawy nie muszą ich rejestrować w GIODO. Oprócz podstawowych danych określonych przez MEN, często wchodzą one w posiadanie innych danych w tym adresów e-mail, czy numerów telefonów. Na ich gromadzenie muszą uzyskać wyraźną zgodę ich właścicieli i poinformować ich o celach, do których są one pozyskiwane.

Większość dostępnych na rynku dzienników elektronicznych do szkół wymaga podania adresu e-mail (jest on niezbędny do rejestracji, czy odzyskiwania hasła) lub numeru telefonu (staje się potrzebny np do wysyłania powiadomień SMS-em). Dlatego też ważne jest, aby ich administrator, czyli w tym przypadku szkoła uzyskała zgodę rodziców do ich użycia w dzienniku oraz zawarł z dostawcą aplikacji umowę o powierzonych danych, w której zobowiąże się on do ich właściwej ochrony Dopełnienie powyższych formalności leży po stronie dyrektora szkoły, jednak mnóstwo firm oferujących tego typu oprogramowanie wychodzi naprzeciw ich potrzebom i udostępnia gotowe wzory dokumentów. Dość często dołączają je do umowy świadczenia usług i to rozwiązuje problem i pozwala dopełnić wszystkich kwestii za jednym zamachem.

Zobacz więcej informacji na stronach: 
Hangouts Meet

https://www.cke.gov.pl
https://conceptboard.com
https://www.computerworld.pl
https://www.edukator.pl
http://filmpolski.pl
https://www.youtube.com
avaya
https://www.kujawsko-pomorskie.pl
https://education.microsoft.com
http://naukawpolsce.pap.pl
https://zacheta.art.pl
https://fabrykaprzyszlosci.pl

gov.pl
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu
https://epodreczniki.pl

PRACA
E-praca - zwana też telepracą lub pracą zdalną albo Call Center polega na wykonywaniu pracy chałupniczej w dowolnej odległości od miejsca zatrudnienia np. siedziby firmy. W takiej formie wykorzystuje się wszelkie możliwości komputera i najnowsze rozwiązania technologii komunikacyjnej - Internet, e-mail, rozmowy na żywo, wideokonferencje np. po przez Skype.

E-praca umożliwia pracę takim osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą wychodzić z domu, np. osoby niepełnosprawne, osoby przemieszczające się z miejsca na miejsce, częste delegacje czy epidemia, a nawet w dzisiejszych czasach Korona Wirusa.

Sprzęt i łącza potrzebne do wykonywania e-pracy na odległość.
- Komputer,
- Internet,
- drukarka - nie zawsze jest ona wymagana;
- własny telefon komórkowy lub służbowy;
- programy MS WORD i Excel;
- niekiedy kamerka internetowa;
- inne programy do zdalnej pracy umożliwiające pracę w domu, u klienta, w podróży czy w delegacji.

Wiele prac polegających na tworzeniu komputerowych dokumentów, czy ich redagowaniu może być jak najbardziej wykonywana z domu. Takimi pracami, które nie wymagają przebywania 8 godzin w pracy mogą być prace zdalne jak np. tworzenie (prezentacji multimedialnych, bilansów, raportów, projektów, czy sprawozdania) a nawet telekonferencje odbywające się na różnych platformach jak np.
YouTube. Dzięki zastosowaniu poczty elektronicznej, dyskowi Google. Przepływ dokumentów jest płynny.

Zalety e-pracy:
- firma oszczędza na zużyciu prądu, sprzętu;
- oszczędność firmy na organizowaniu stanowiska pracy przez pracodawcę swoich dla podwładnych, a więc swoich pracowników;
- pracownik się nie spóźnia do pracy;
- zatrudnienie znajdą osoby niepełnosprawne, kobiety z małymi dziećmi oraz osoby z terenów na których wskaźnik bezrobocia jest wysoki, bądź mający kłopot z dostaniem się do miejsca pracy;
-swoboda podczas organizacji czasu i miejsca pracy (można ją wykonywać w domu, telecentrum, telechatce (to miejsce, w którym gromadzą się ludzie z lokalnej społeczności mieszkający blisko siebie, ale daleko od miejsca pracy, są one wyposażone przez firmę w potrzebny sprzęt lub pracują na swoim);
- tele-pracownik oszczędza czas nawet do dwóch godzin dziennie, skraca lub eliminuje koszty dojazdu;
- daje poczucie większej satysfakcji z pracy, ogranicza stres, pozwala na elastyczność w wykonywaniu powierzonych zadań;
- zwiększa produktywność pracowników.

Wady e-pracy:
- utrudnienia w kontroli pracownika, pracodawca nie ma możliwości obserwacji stopnia zaangażowania pracowników, tele-pracownik może stać się pracoholikiem;
- możliwość braku samodyscypliny;
- brak kontaktów z innymi pracownikami oraz przełożonymi;
-  utrudnia kontrolę nad pracownikiem;
- pracownik musi sam organizować sobie czas pracy;
- zbyt duże uzależnienie od techniki (w przypadku awarii, braku prądu, brak Internetu, wówczas wykonywanie zadań nie jest możliwe);
- prowadzi do zaniku kultury biurowej.

Osobami, które np mogą pracować na odległość i zdalnie z domu to dziennikarze, księgowi, czy np Tajemniczy klienci, ankieterzy telefoniczni.

W domowym biurze, zaciszu i w terenie. W telepracy liczą się nie tyle kwalifikacje pracownika, ale zastosowana technika. Nie każde stanowisko pracy musi posiadać najnowocześniejsze i najdroższe wyposażenie (sprzęt, oprogramowanie, dostęp do usług). Minimalne wymagania techniczne do wykonywania telepracy to linia telefoniczna i telefon. Bardziej zaawansowane jej formy wymagają posiadania komputera z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem oraz podłączenia z siecią korporacyjną lub Internetem. O wyborze odpowiedniej techniki decyduje rodzaj wykonywanej telepracy, następnej kolejności przewidywane są koszty.

Nie każdy nadaję się do wykonywania pracy zdalnej. Tylko osoby zdyscyplinowane potrafią zachęcić same siebie do pracy. Większość pracowników wciąż potrzebuje menedżera stojącego im nad głową i przypominającego o tym, że trzeba pracować, by mieli odpowiednie wyniki. Wiele firm stosuje zasadę im więcej zrobisz tym Cię nagrodzimy, aby klient był złapany na ,,wędkę"  i wówczas w ten sposób podnosi się  sprzedaż. Jeśli kolega może, dlaczego ja też nie mogę. W e-pracy pracodawcy mają utrudnioną możliwość kontrolowania swojego pracownika. Nie widzą go na co dzień, co on w tym momencie robi, nie wiedzą, co się z nim dzieje. Rozliczają go tylko z wykonanej pracy.
Z powodu braku bezpośredniego kontaktu z pracownikami nie możemy się od nic na co dzień uczyć. Czerpanie z wiedzy i doświadczenia innych pracowników jest ważne w procesie samorozwoju i rozwoju całego zespołu, bo przecież to cały zespół pracuje na wydajność i efektywność firmy.

Sami powinniśmy ocenić, czy e-praca jest dla nas odpowiednia, czy też nie. Niektórzy nie wyobrażają sobie pracy wśród tłumu współpracowników, inni źle się czują sami w domu i nie potrafią się skupić bez biurowego zgiełku.


ADMINISTRACJA
E-urząd jest to każdy urząd gminy bądź miasta dostępny drogą elektroniczną, w którym można załatwić bieżące sprawy niezależnie od pory dnia i miejsca pobytu. W e-Urzędzie obsługa interesantów odbywa się na bieżąco. Uzyskanie informacji, złożenie wniosku, załatwienie i monitorowanie sprawy odbywa się zdalnie, wygodnie, bezpiecznie i terminowo, zgodnie z procedurami urzędu stacjonarnego.
Koncepcja e-urzędu wnosi wiele nowych elementów do sposobu funkcjonowania urzędów administracji publicznej.
Realizacja idei e-Urzędu, kosekwencją opracowanych programów e-Europa, a także podejścia do pracy administracji publicznej są uchwalone przez Sejm z 2001r., dwie ustawy:
1. Ustawa o podpisie elektronicznym z dnia 18 września 2001r. (Dz. U. 2001r. nr 130 poz. 1450). Przyjęte w tej ustawie rozwiązania prawne wzorowane są na postanowieniach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 13 grudnia 1993r. w sprawie wspólnotowych warunków ramowych dotyczących podpisu elektronicznego, 1999/92/WE).

Ustawa mówi m.in., że:
- nie można odmówić ważności i skuteczności podpisu elektronicznego z powodów kwestionowania bezpieczeństwa urządzenia lub kwalifikacji certyfikatu;
- oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej;
- bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, stanowi dowód na to, że został on złożony przez osobę określoną w tym certyfikacie jako właściciel podpisu elektronicznego.

2. Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r. zobowiązująca administrację publiczną do udostępniania informacji o charakterze publicznym. Ustawy te nakładają na urzędy wiele nowych zobowiązań, które już powodują znaczące zmiany dotyczące zakresu oferowanych usług, funkcjonowania oraz komunikacji urzędów z klientami.

Dzięki takim zabiegom przesył danych drogą elektroniczną między urzędami odbywa się szybciej.

E-podpis - jest zbiorem danych elektronicznych, jednoznacznie identyfikujących osobę podpisaną pod dokumentem. Takie dane zapewniają autentyczność dokumentów. Dokument opatrzony takim podpisem elektronicznym ma moc prawną. 
Certyfikat  jest niezbędny do składania e-podpisu. Wydawany jest on centrach certyfikacji. Certyfikaty wykorzystywane są np.: przy podpisywaniu listów elektronicznych, są darmowe.

Podpis elektroniczny to narzędzie identyfikujące uczestników wymiany dokumentów elektronicznych oraz służące przyjęciu odpowiedzialności za ich treść.

Podpis elektroniczny ma na celu zastąpienie w komunikacji elektronicznej podpisu odręcznego. Jest on przyporządkowany jednej konkretnej osobie. Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym, podpis odręczny i bezpieczny podpis elektroniczny są sobie równoważne pod względem mocy prawnej.

Do czego jest mi potrzebny taki podpis?
- elektroniczne rozliczanie z ZUS-em - Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (program Płatnik);
- składania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), wysyłania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF),
- korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO);
- wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych PIT, CIT, VAT itp.;
- wysyłanie faktur elektronicznych;
- wymiana informacji z urzędami administracji publicznej;
- podpisywania dokumentacji medycznej celem jej archiwizacji;
- uzyskanie dostępu do portalu  (OSK) - Ośrodek Szkolenia Kierowców;
- obsługa E-dziennika, dotyczy dzienników elektronicznych dla szkół;
- zabezpieczenie bankowości elektronicznej (np. Bank Nordea i Bank BPH);
- podpisywanie umów i dokumentów codziennej działalności firm;
- udział w aukcjach i licytacjach na elektronicznych platformach zakupowych (np. Polska Platforma Przetargowa);
- składanie pozwów w E-sądzie;
- innych - np. zgłaszanie wniosków w Urzędzie Patenentowym i Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS).

Zalety e-podpisu:
- możliwość podpisywania danych w formie komputerowej;
- o wiele większa trudność podrobienia takiego dokumentu;
- łatwiejsza weryfikacja zmian w dokumentach;
- większa precyzja stosowania;
- oszczędność czasu i pieniędzy.

Wady e-podpisu:
- uzależnienie od techniki;
- brak bezpośredniego powiązania z cechami osoby podpisującej;
- ryzyko utraty prywatnego klucza danych.

Profil Zaufany jest bezpłatnym, całkiem bezpiecznym narzędziem techniczno-prawnym umożliwiające m. in. logowanie i składanie podpisu elektronicznego, przy pomocy którego można załatwić określone sprawy urzędowe drogą on-line.

Strony połączone z profilem zaufania:
https://pacjent.gov.pl/ - załatwisz wszystkie sprawy związane ze zdrowiem
https://www.gov.pl/ - załatwisz różne sprawy urzędowe, sprawdzisz dane techniczne pojazdu
https://epuap.gov.pl/wps/portal - tutaj dokonasz zmiany przedłużenia profilu zaufania
https://www.zus.pl - załatwisz sprawy związane z emeryturą, rentą, odprowadzone składki, sanatorium
https://www.podatki.gov.pl/ - rozliczysz PIT - zeznanie podatkowe za zeszły rok


podpisywanie dokumentów Profilem Zaufanym

Profil zaufany jest narzędziem mającym na celu możliwość potwierdzenia swojej tożsamości w Internecie. Jest to potwierdzony zestaw naszych danych osobowych, które jednocześnie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych. Na te dane składają się m. in. imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Dzięki temu możemy złożyć podpis zaufany. Brzmi skomplikowanie, lecz postaram się wyjaśnić na czym to polega. Dzięki takim zabezpieczeniom każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze Internetowej podmiotu publicznego będzie wiarygodna. Dzięki takiemu systemowi możemy szybko potwierdzić naszą tożsamość w Internecie. Takie działanie pozwala automatycznie udostępnić dane, które są przeznaczone tylko dla mnie, oraz podpiszemy wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia naszej sprawy.

UWAGA !!!
Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Po tym okresie można przedłużyć jego wartość na kolejne 3 lata. Wszystko jest bezpłatne.

Mając profil zaufany możemy załatwić wiele spraw urzędowych drogą on-line.

Przy pomocy profilu zaufanego załatwimy sprawy urzędowe na wielu portalach:
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (e-PUAP):
- złożenie wniosku o dowód osobisty;
- uzyskanie odpisu aktów stanu cywilnego;
- zgłoszenie urodzenie dziecka;
- złożenie odwołania od decyzji administracyjnej
- wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz zmiana we wpisie;
- złożenie wniosku w programie rodzina 500+ .

Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUEZUS):
- umówienie się na wizytę w placówce ZUS;
- wysłanie wniosków;
- sprawdzenie swojego zwolnienia lekarskiego;
- sprawdzenie czy pracodawca zgłosił mnie do ubezpieczeń w ZUS;
- sprawdzenie informacji o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS

Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG);
- założenie firmy;
- wznowienie lub zawieszenie działalności gospodarczej;
- uzyskanie danych osób, które prowadzą firmy w Polsce;

Podpis zaufany jest to podpis elektroniczny służący do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. Profil zaufany możemy założyć na dwa sposoby:
1. Za pomocą internetowego konta bankowego
2. Za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

1. Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi przede wszystkim o Twoje dane w banku, które są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie trzeba potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
Profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje, które zostały wyżej wyszczególnione). Profil zaufany można także potwierdzić w systemie Envelo Poczty Polskiej lub w punkcie powierzającym jak np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd Skarbowy.

Założenie Profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną
- sprawdź, czy Twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego;
- wejdź na stronę banku,

tylko te banki włączone są do potwierdzenia profilu zaufanego:

- zaloguj się na swoje konto bankowe;
- wyszukaj formularza zakładania profilu zaufanego;
- Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji;
- Za każdym razem, gdy chcesz się zalogować z wykorzystaniem profilu zaufanego wybieraj opcję logowania przez system tego banku.

2. Mając kwalifikowalny podpis elektroniczny, możemy go użyć do założenia naszego profilu zaufanego. Wystarczy, że podpiszemy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego.
Formularz rejestracji profilu zaufania nie jest skomplikowany.
Jeśli ktoś będzie miał problemy w wypełnieniu może pobrać sobie dokument w formie PDF

Zakładam profil zaufany
Założenie Profilu zaufanego przez formularz zgłoszeniowy profil zaufany
- wejdź na stronę profilu zaufanego;
- kliknij zarejestruj się;
- wypełnij formularz;
- kliknij ponownie zarejestruj się;
- wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego.
- Kod przyjdzie na nasz nr. telefonu podany we wniosku
- Wpisz ten kod ze swojego telefonu.
- wyświetli się komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony.
- wyświetl listę punktów potwierdzających oraz potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikacyjnym.
- zatwierdź całą procedurę
- idź do punktu ZUS lub US i tam powiedz, że chcesz potwierdzić profil zaufany, weź ze sobą dowód osobisty.
Jeśli to za trudne udaj się do punktu ZUS i tam wszystkiego się na miejscu można dowiedzieć.


więcej informacji o profilu zaufania:
https://www.gov.pl
jak założyć profil zaufany
https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Przy zakładaniu konta na EPUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). tworzy się profil użytkownika, który po uwierzytelnieniu staję się Profil Zaufany. Podczas rejestracji konta EPUAP na podany przez użytkownika numer telefonu przesyłany jest kod autoryzacyjny. Wówczas system automatycznie wysyła wniosek o założenie Profilu Zaufanego, który następnie należy uwierzytelnić. W tym celu w terminie 14 dni należy udać się do dowolnego Punktu Potwierdzającego (ZUSUrząd Skarbowy) z dowodem tożsamości (dowód osobisty lub paszport).

Dopiero po uwierzytelnieniu Profilu Zaufanego można podpisywać pisma urzędowe składane w formie elektronicznej.

Więcej informacji na tej stronie


E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczna. Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego. Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumencie (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie (rewersie). Numer ten jest potrzebny przy skorzystaniu elektronicznej funkcji e-dowodu. Zabezpiecza on przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej poprzez osoby nieuprawnione. 

E-dowód posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego - potwierdza twoją tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane będą mogły używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami. 

E-dowód umożliwia m. in.
- logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-PUAP);
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty);
- korzystanie z automatycznych bramek granicznych np. na lotniskach

Jeśli chcesz używać elektronicznych funkcji e-dowodu przy jego odbiorze lub później w dowolnym urzędzie gminy, możesz ustalić kody PIN:
- do logowania - PIN1 (zawiera 4 cyfry)
- do składania podpisu elektronicznego - PIN2 (zawierający 6 cyfr)

Kradzież lub zagubienie e-dowodu
przypadku kradzieży lub zagubienie e-dowody należy to zgłosić w urzędzie gminy lub miasta bądź przez Internet na stronie https://obywatel.gov.pl wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu.

Jeżeli nie wiesz gdzie jest twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go odnajdziesz, możesz go zawiesić maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zaś w tym czasie cofniesz zawieszenie, twój e-dowód będzie znowu ważny. To samo możesz zrobić w urzędzie gminy, miasta, lub przez Internet na tej samej stronie. 
Jeśli ukradziono Ci e-dowód zgłoś to na Policję. Nie musisz dodatkowo tego przypadku zgłaszać w urzędzie gminy bądź miasta. E-dowód zostanie unieważniony. 

Pamiętaj, żeby kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłosić w dowolnym banku. Zgłoś ten fakt, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przez oszustami.

EPUAP - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej 
- ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami publicznej w ujednolicony, standardowy sposób. Platforma służy również do komunikacji i przesyłu danych pomiędzy jednostkami administracji publicznej.

Ważną usługą oferowaną przez EPUAP jest profil zaufany (umożliwia on podpisywanie pism urzędowych elektronicznie). Profil taki może posiadać każdy kto ma PESEL. Wcześniej tylko posiadanie podpisu kwalifikowanego (elektronicznego podpisu równoważnego podpisowi własnoręcznemu na papierze, dawało taką możliwość).
Posiadanie Profilu Zaufanego pozwala nam na korzystanie z wielu usług online na portalach urzędowych np:
- portal EPUAP - za jego pomocą złożymy wniosek no nowy dowód osobisty;
- uzyskamy odpisy aktów;
- możemy zgłosić urodzenie dziecka.

PUE ZUS - platforma do komunikacji z ZUS-em tutaj prześlemy deklaracje ZUS-owskie.

Więcej informacji na temat epuap znajdziesz tutaj:

E-PIT jest to usługa stworzona przez Ministerstwo Finansów pozwalająca na rozliczenie deklaracji podatkowych. Działa od 15 lutego 2019 roku.

https://www.gofin.pl - prosty program do wypełniania PIT-ów. Pobierając na komputer w bardzo prosty sposób wypełnimy PIT za poprzedni okres rozliczeniowy. Co więcej na tej stronie jeśli chcemy przekazać 1 % na dany cel, instytucję, organizację, fundację możemy wpisać dowolną placówkę. Program nie narzuca nam z góry placówki na którą mamy przelać nasz 1% swojego podatku, tu wybieramy sobie samy. Wszystkie nasze rozliczenia możemy zapisywać w formie PDF. Program nie umożliwia rozliczenia online. Należy z wydrukiem udać się do Urzędu Skarbowego w celu potwierdzenia dobrze wypełnionego formularzu PIT, VAT, CIT itp.  Druki są zgodne z Ministerstwem Finansów i z roku na rok aktualizowane. 

https://deklaracjapit.org - to program stworzony przez Ministerstwo Finansów do rozliczania Pitów za dany okres rozliczeniowy, a więc poprzedni rok płacenia przez pracodawcę, lub przez odprowadzanie do Skarbu Państwa naszych składek na ZUS. Tutaj rozliczymy PIT drogą online. Nie musimy udawać się do Urzędu Skarbowego i stać w kolejce. Wystarczy wejść zakładkę rozlicz PIT online. W większości będzie rozliczenie PIT 11, a program sam przeprowadzi dalej za rękę. 

Otrzymując PIT otrzymujemy tzw. podatek dochodowy od wykonywanej naszej pracy zarobkowej, gdzie pracodawca odprowadza nasze składki do ZUS. Pity mogą się różnić w zależności od tego czy pracujemy dla kogoś, czy sami prowadzimy swoją działalność gospodarczą, spółkę jednoosobową, bądź kogoś zatrudniamy i jesteśmy dla tej osoby pracodawcą. Pity możemy także rozliczyć za ponoszone koszty np. za Internet ( jednorazowo do dwóch lat pod rząd), rehabilitacje i inne. Co roku te odliczenia się zmieniają. Kiedyś można było odliczyć sobie remont mieszkania czy domu, co teraz już zniesione zostało takie odliczenie.

E-deklaracje
Odliczając PIT przez Internet za pomocą Platformy Elektronicznej Urzędu Skarbowego jakim są 
,,e-Deklaracje" należy pobrać na komputer daną aplikację ze strony e-deklaracje i podstępuj zgodnie z instrukcją. Już etapie pojawiały się problemy nie wiadomo było gdzie szukać tych informacji, trzeba było ściągać kilka programów, a dopiero potem wprowadzić ważne dla nas dane osobowe i odpowiednie kwoty z przychodu, dochodu, jak również składki społeczne oraz zdrowotne itp. Nie każdy był w stanie sobie z tym poradzić, Urząd Skarbowy źle opracował ten system, gdyż nie można było wybrać też instytucji na którą chciało się przesłać dany 1 %. Później to troszkę usprawnili, ale i tak przy wysyłaniu formularza przez platformę trzeba było długo czekać i nie wiadomo czy nasze zgłoszenie przeszło. 

podatki.gov.pl
W 2019 roku system e-Deklaracja został został zastąpiony innym https://www.podatki.gov.pl dzięki któremu szybko wyślemy nasze zeznanie podatkowe za poprzedni rok.
Tutaj podaje najszybszy sposób wysłania PIT-u

1. Wchodzimy w zakładkę (górny prawy róg e-Urząd Skarbowy)
2. Wybieramy ,,e-Urząd Skarbowy - zaloguj się"
3. Wybieramy login.gov.pl
4. Wybieramy Profil Zaufany


5. Logujemy się na swoje konto
Na komputerze pojawia się komunikat by potwierdzić logowanie, a na telefon w formie SMS przyjdzie nasz jednorazowy kod i przepisujemy go w widoczną poniżej ramkę na ekranie komputera.
6. Następnie wybieramy okienko z napisem ,,Twój e-Pit"



7. Wybieramy złóż e-PIT  37, 38, 28 i inne w zależności jakie czynności chcemy wykonać. Sprawdzamy poprawność, jeśli wszystko jest w porządku i się zgadza to wysyłamy, jeśli nie to możemy zmodyfikować nasze dane, np. zmieniając instytucję na którą chcemy oddać nasz 1 %, nasze dane adresowe. Możemy też podejrzeć nasz PIT i wydrukować. 

Jeżeli okaże się, że pojawił się jakiś błąd w przeliczeniu naszych kosztów możemy złożyć zawsze korektę. Możemy także pobrać UPO - a więc Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego. 

Program jest o tyle ciekawy, że jeśli wykonujemy pracę u wielu pracodawców w tym samym okresie i każdy z nich odprowadza składki do ZUS i US, system łączy to w jedną całość i oblicza to razem. 

Na koniec widzimy, czy musimy zapłacić do skarbówki, czy też otrzymamy zwrot poniesionych kosztów. 

zus.pl  
Aby zalogować się na stronie ZUS należy wejść z w zakładkę zaloguj się do PUE. Następnie wybieramy jedną z pozycji logowania przez profil zaufania, kwalifikacyjny podpis elektroniczny, bankowość elektroniczną. Jeśli nie mamy założonego konta w Platformie Usług Elektronicznych należy się zarejestrować. 



więcej informacji w krótce

ZDROWIE
E-zdrowie to centralny system informatyczny udostępniony w ramach projektu ,,Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych".

skróty poszczególnych nazw:
MZ - Ministerstwo Zdrowia
PUE - Platforma Usług Elektronicznych
e-Puap - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
EWUŚ -elektroniczny system weryfikacji ubezpieczonego w NFZ 
NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia
IPK - Internetowe Konto Pacjenta
PZ - Profil Zaufany
e-ZLA - Elektroniczne Zwolnienia Lekarskie
GIODO - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
US - Urząd Skarbowy
ZUS - Zakład Ubezpieczeń Społecznych
MEN - Minister Edukacji Narodowej


Ewuś - elektroniczny system weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców, System ten pozwala na weryfikowanie prawa pacjenta do opieki medycznej finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). Taką osobę sprawdza się po numerze PESEL pozwala szybko sprawdzić czy pacjent jest ubezpieczony, czy też nie. Z takich przywilejów korzystania może korzystać jedynie Służba Zdrowia (przychodnie, szpitale). Ewuś funkcjonuje od 1stycznia 2013r.


IKP - Internetowe Konto Pacjenta

co zyskasz dzięki IKP:
 otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem - wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail.
- wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji;
- udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informacje o stanie zdrowia i historię przepisanych leków;
- masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18 roku życia;
- odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np telefonicznej, z z lekarzem).




E-recepta to cyfrowa wersja dotychczasowej papierowej recepty. Od 8 stycznia 2020 roku recepty w postaci elektronicznej są obowiązkowe.
Główne cele systemu e-recepty to ułatwienie procesu realizacji recept, ograniczenie błędów, optymalizacja czasu po stronie lekarzy i farmaceutów i eliminacja problemu nieczytelnych i fałszywych recept.

Co zyskasz dzięki e-recepcie?
- jeśli lekarz przepisze Ci więcej leków, nie musisz prosić o odpis i nie utracisz refundacji - każdy lek możesz kupić w dowolnej aptece w Polsce;
- nie ma ryzyka, że otrzymasz niewłaściwy lek - e-recepta jest zawsze czytelna;
- nie zgubisz jej - wszystkie e-recepty zapisują się na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP)



































Więcej informacji na temat e-recepty znajdziesz tutaj:
e-recepta
https://www.csioz.gov.pl - zakładka e-zdrowie

https://pacjent.gov.pl


E-skierowanie stanowi cyfrową wersję dotychczasowego skierowania. Od 8 stycznia 2021 roku skierowania są obowiązkowo wystawiane w postaci elektronicznej.

Głównym celem udostępnionej funkcjonalności e-skierowania jest ułatwienie procesu realizacji skierowań, a także ograniczenie błędów, optymalizacji czasu po stronie lekarzy i pacjentów oraz eliminacja problemu nieczytelnych skierowań.

Dzięki e-skierowaniu pacjent będzie widział w systemie, w jaki sposób jest leczony, i zarejestruje się do specjalisty przez Internet. Z kolei NFZ i Ministerstwo Zdrowia uzyskają bieżące informacje o rzeczywistej liczbie oczekujących na świadczenia. Dowiedz się, jak już za dwa lata będą funkcjonowały e-skierowania.
E-skierowanie to cyfrowy dokument pozwalający kierować pacjentów na ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne i badania diagnostyczne np. diagnostykę obrazową, czy badania laboratoryjne. W niektórych placówkach pacjenci mogą otrzymać e-skierowanie na badania z zakresu medycyny sportowej i tomografii komputerowej. 
Co zyskasz dzięki e-skierowaniu?
- nie muszę dostarczać skierowania osobiście w terminie 14 dni - wystarczy rejestrując się osobiście lub telefonicznie podać 4 cyfrowy kod i PESEL - to jest ważne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych;
- nie będę wracać do lekarza z powodu nieczytelności ręcznie wypisanego dokumentu;
- nie zgubię e-skierowania i nie trafi w niepowołane ręce - jest zapisane na Internetowym Koncie Pacjenta; świadczeniobiorca, lekarz zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił, a ja mogę sprawdzić kod na swoim IKP;
- mogę ja lub upoważniona przeze mnie osoba śledzić leczenia na IKP i w każdym momencie sprawdzić historię e-skierowań;
- zmniejszą się kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania - po dokonaniu pierwszego zapisu e-skierowanie zostanie automatycznie przypisane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej placówce.


 Takie e-skierowanie mogę zrealizować w Publicznych i Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej, w Przychodniach Lekarskich jak również w Szpitalach.

E-zwolnienia  są to elektroniczne zwolnienia lekarskie
E-ZLA

Od 1 stycznia 2016 roku lekarze mogą wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie (e-ZLA). Zwolnienia na papierowym formularzu (ZUS ZLA) mogły być wystawiane do końca listopada 2018r. Natomiast od 1 grudnia 2018r. lekarze wystawiają wyłącznie zwolnienia elektroniczne.

Lekarz przekazuje świadczenie lekarskie e-ZLA (po jego podpisaniu z wykorzystaniem certyfikatu z ZUS, kwalifikowalnego podpisu elektronicznego lub podpisu zaufanego (PZ EPUAP) elektronicznie do ZUS. Po czym organ ZUS udostępnia e-ZLA płatnikowi składek (np. pracodawcy) na jego profilu na PUE ZUS nie później niż w dniu następującym po dniu otrzymania e-ZLA (bez podawania numeru statystycznego choroby). Informacja ta jest przekazywana także ubezpieczonemu (m. in pracownikowi) posiadającemu profil ubezpieczonego/świadczeniobiorcy na PUE ZUS.

Wystawienie e-ZLA trwa krócej niż wypisywanie papierowego zwolnienia. Lekarz lub asystent medyczny uzyskuje dostęp do danych pacjenta (ubezpieczonego), jego pracodawców (płatników składek) oraz członków jego rodziny - jeśli zwolnienie będzie wystawiane w celu opieki nad nimi. Gdy wypisze numer PESEL pacjenta, to pozostałe dane identyfikacyjne zostaną automatycznie uzupełnione przez system. Z kolei np. adres pacjenta czy dane płatnika lekarz (lub asystent medyczny będzie wybierał z wyświetlonej listy. Poza tym system weryfikuje datę początku okresu niezdolności z zasadami wystawienia zwolnień określonymi w przepisach oraz z ostatnim wystawionym zwolnieniem. Podpowiada również kod literowy A i D oraz numer statystyczny choroby (np. po wpisaniu fragmentu jej nazwy). Lekarz ma możliwość podglądu zaświadczeń lekarskich wystawionych wcześniej dla pacjenta, w tym w wyniku kontroli przez lekarza orzecznika ZUS.

System przypomina także lekarzowi o możliwości skierowania pacjenta na rehabilitację leczniczą w ramach prewencji ZUS. W przypadku pozytywnej decyzji lekarza o skierowaniu na rehabilitację. System otworzy formularz wniosku ZUS PR-4 i wprowadzi automatycznie dane pacjenta. Lekarz będzie mógł od razu wystawić wniosek o rehabilitację i przesłać do w formie elektronicznej do ZUS w celu wydania orzeczenia przez lekarza orzecznika ZUS.

Wystawienie e-ZLA jest również możliwe dla lekarza przez urządzenia mobilne, np, podczas wizyty domowej u pacjenta.

UWAGA !!!
Nie może tego zrobić asystent medyczny.

Korzyść dla pracowników
Jeśli pracodawca założy sobie profil na PUE otrzyma natychmiast wiadomość o wystawieniu jego pracownikowi e-ZLA i samo zwolnienie.

Gdy w e-ZLA zostanie popełniony błąd, lekarz w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego ustalenia albo otrzymania o nim informacji stwierdza nieważność wystawionego zaświadczenia lekarskiego wówczas przekazuje do ZUS:
- informację o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd i nowe zaświadczenie lekarskie e-ZLA (zawierające identyfikator i datę jego wystawienia, po sprostowaniu tego błędu, uwierzytelnione z wykorzystaniem kwalifikowalnego certyfikatu lub profilu zaufanego EPUAP;
- lekarz przekazuje pacjentowi (ubezpieczonemu) w formie pisemnej.
Resztą zajmuje się już ZUS.

Więcej informacji na temat e-zdrowia znajdziecie tutaj:
skierowanie - wygoda, oszczędność czasu
https://www.csioz.gov.pl
jak działa e-skierowanie
skierowanie - pytania i odpowiedzi
https://rpwdl.csioz.gov.pl


KWARANTANNA DOMOWA to aplikacja, która ułatwia i usprawnia przeprowadzenie obowiązkowej kwarantanny w warunkach domowych.
Aplikacja jest zgodna z Ministerstwem Zdrowia.

ZOSTAŃ W DOMU
Aplikacja ,,Kwarantanna Domowa" Program umożliwia potwierdzenie miejsca, w którym przebywasz, podstawową ocenę stanu zdrowia i bezpośrednie zgłoszenie zagrożenia epidemiologicznego (korona wirusa). Ułatwia też zaopatrzenie w najpotrzebniejsze artykuły osobom, które nie mają takiej możliwości samodzielnie. Jest to zapewne szybsza komunikacja ze służbami i lepsza opieka dla osób objętych kwarantanną - to główny cel aplikacji Kwarantanna domowa. Kwarantanna domowa trwa 14 dni od momentu skontrolowania przez służby mundurowe, sanitarne, medyczne. 

UWAGA!!!
Aplikacja nie dla osób zdrowych, lub takich, co nie mieli kontaktu z zakażonymi lub nie byli od 6 marca 2020r. za granicą.
Ta aplikacja będzie działała jedynie tylko dla osób, które zostaną zarejestrowane do systemu Opieki Zdrowotnej, mający bezpośredni kontakt z osobą zakażoną ,,Korona Wirusa'' lub powracający z zagranicy po 6 marca 2020 roku. 

Aby skorzystać z takiej aplikacji trzeba ją pobrać z Google Play. Po zainstalowaniu rejestrujemy się za pomocą numeru telefonu. Twoje konto zostanie zweryfikowane po wprowadzeniu kodu, który otrzymasz w wiadomości SMS. 
Aplikacja za zgodą użytkownika korzysta z lokalizacji GPS, funkcji robienia zdjęć ze stemplem czasowym, rozpoznawania twarzy, możliwości wypełniania formularzy, wybierania połączenia z infolinią.

Więcej informacji o aplikacji znajdziesz tutaj:
aplikacja-kwarantanna-domowa
https://www.gov.pl


BANK
E-bankowość
Bankowość Elektroniczna - jet formą usług oferowanych przez banki polegające na umożliwieniu dostępu do rachunku za pomocą urządzenia elektronicznego: komputera, bankomatu, terminala płatniczego, telefonu (zwłaszcza komórkowego). Usługi bankowości elektronicznej (bankowość zdalna).

Dla klienta banku priorytetową zaleta bankowości elektronicznej będzie wygoda. Nie musimy iść do siedziby banku, aby przeprowadzić transakcję zakupową, czy przelew, albo założenie lokaty na swoim koncie lub sprawdzić swój stan konta. Większość operacji może odbyć się naszym własnym domu, lub na wyjeździe. Dodatkowo oszczędzamy czas - nie musimy dojechać do banku ani czekać w kolejce, aż pracownik danej placówki nas obsłuży, gdzie w czasie kwarantanny przyjmowani są ludzie max do 5 osób. Właśnie w stanie zagrożenia epidemiologicznego jak np. obecnie występująca ,,Korona Wirusa" która zawładnęła całym światem warto unikać takich schadzek wyczekiwania pod bankiem i stania w długich niekończących się kolejkach. Nawet i bez takich wyjątkowych sytuacji, niektóre banki tak mają, że trzeba odstać swoje by załatwić daną sprawę. Sami decydujemy kiedy chcemy mieć dostęp do określonych informacji dotyczących naszych finansów i nie jesteśmy od nikogo uzależnieni, w zakresie czasu wykonania przelewu, czy też przeprowadzenia innej operacji. Nie musimy się bać, że zamkną nam przed nosem okienko, bo pracownik idzie sobie na przerwę, lub ma inne sprawy służbowe w tym czasie jeszcze do załatwienia.
Bankowość elektroniczna pozwala również systematycznie nadzorować stan swojego konta. Na bieżąco mamy w nie wgląd, a przez to poczucie bezpieczeństwa. Czasem się może zdarzyć, że jest przerwa techniczna na stronie i nie jest możliwość się zalogowania na swój profil użytkownika, ale to trwa zaledwie dzień, góra dwa. Nie da się również ukryć, że korzystanie z e-bankowości korzysta się równie bezpłatnie jak i w oddziale banku. Dzięki oszczędności czasu, wygodzie, a także możliwości korzystania z usług banku w dowolnym czasie i miejscu zwiększa się zadowolenie klientów i ich satysfakcja.
Zalogowanie do konta trwa chwilę, wystarczy znać login, który podaliśmy przy logowaniu oraz hasło. Aby potwierdzić hasło trzeba podać jeszcze kod z SMS-a, który przyszedł nam na telefon. Teraz coraz więcej banków takie dodatkowe zabezpieczenie zaczęło wprowadzać w Internetową obsługę konta na bankowości elektronicznej.

Podstawowym niekorzystnym aspektem e-bankowości może się okazać obawa klientów o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Banki dokładają jednak wszelkich starań, aby bezpieczeństwo było na możliwie najwyższym poziomie i raczej nie zdarzają się obecnie sytuacje, gdy jest ono zagrożone. Współcześnie stosuje się w tym zakresie kilka metod wpływających na bezpieczeństwo przeprowadzanych w Internecie transakcji: podpis elektroniczny, szyfrowana transmisja danych, proste uwierzytelnianie oraz silne uwierzytelnianie czy też potwierdzający kod wysyłany na nasz telefon tuż po wpisaniu hasła.

Zarówno w placówce banku jak i elektroniczne nasze dane są chronione i przechowywane bezpiecznie. Wszystkie opłaty, zakupy, które zrobimy w danym dniu od poniedziałku do niedzieli od razu widoczne są na naszym koncie. Wystarczy się tam zalogować. Nie musimy w tej kwestii iść do oddziału banku, gdyż całą historię możemy sobie wydrukować, tak samo odbywa się przy różnych naszych fakturach, które opłacamy. Bankowość internetowa daje nam też niekiedy możliwość zrobienia tzw. polecenie zapłaty, a więc co miesiąc będą nam ściągali z konta pieniądze np. stała opłata za telefon, prąd itp. Nie ponosząc przy tym żadnych kosztów, co więcej niektóre banki mają podpisane umowy ze spółkami sklepów i korzystając z bankowości elektronicznej mamy zniżki na zakupy. Z naszego banku pieniądze możemy płacić za pomocą karty płatniczej, kredytowej, przelewem, bądź telefonem. 

KULTURA
E-kultura jest to łatwy i nieograniczony dostęp do wydarzeń kulturalnych i dziedzictwa kulturowego - pakiet rozwiązań informatycznych dla jednostek organizacyjnych jak np biblioteki, muzea, domy kultury i inne instytucje oświatowe. 

E-kultura jest dostępem do Muzeów - wirtualnej przestrzeni, gdzie będąc w domu możemy sprawdzić jak takie muzeum wygląda, możemy się wirtualnie po nim poruszać. Możemy przeczytać o nim najważniejsze rzeczy, np. opisy najważniejszych sal, obrazów, dzieł sztuki. To także dostęp do treści jakie odbywają się na jego terenie. To samo jest z galeriami np, czy innymi ośrodkami, które taką stronę nam udostęniło. Możemy zobaczyć również całe miasto w obrazie panoramy.
Na tej stronie https://www.wirtualnykraj.pl zobaczymy największy portal wycieczek panoramicznych.

https://libra.ibuk.pl
https://wolnelektury.pl
https://ninateka.pl
https://kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea
https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne
https://britishmuseum.withgoogle.com
https://artsandculture.google.com
https://www.1944.pl
https://www.ai360.pl/wirtualne_wycieczki.php
http://www.qtvr-poland.com

ZAKUPY
E-zakupy handel elektroniczny - internetowy - sklepy internetowe - są sposobem nabywania towarów i usług za pośrednictwem Internetu.

E-zakupy tak się spodobały ludziom, że coraz więcej cieszą się powodzeniem zarówno wśród klientów tzw. nabywców jak i przedsiębiorców tj. branż jak np. sklepy spożywcze i garmażeryjne (restauracje, bary, pizzerie, czy sieci mniejszych i większych samów spożywczych), to są także sklepy meblowe, z artykułami gospodarstwa domowego, sprzętu elektronicznego i inne. Takie dostarczenie produktów przez firmy, przedsiębiorców, czy kurierów jest szybsze, prostsze, a co za tym idzie wypełnianie przy tym minimum formalności. Na ulicach naszych miast, czy wsi widać codziennie samochody z logami danej firmy rozwożące do klientów zamówiony dany produkt. Sposób dostarczenia towaru kusi, często zdarza się, że kwoty Internetowe są niższe, niż na stanie w sklepie. Płacąc za dany produkt w tym samym sklepie stacjonarnym zapłacimy niekiedy więcej niż w sklepie Internetowym. Dostawa danych produktów jest bezpłatna, bezpieczna, dostarczana bezpośrednio do sklepu, który prowadzi odbiór przesyłek przez klienta, czy ten sam sklep tylko, że stacjonarny. Może się też tak zdarzyć, że zamówiony produkt przez Internet z dostawą GRATIS do naszego domu, lub przed odbiór osobisty z punktu nadania takiej paczki. Większość produktów realizowana jest na czas po uprzednim poinformowaniu klienta, że taki produkt już jest do odebrania.

Wiele firm wprowadziło platformy na których można śledzić dany produkt w którym miejscu się znajduje. Gdzie on w tym momencie jest i co się z nim aktualnie dzieje. Wiele firm stosuje zasadę wdrożenia upominków za opóźnienia w dostawie towaru.  Za opóźnienia w dostawie możemy otrzymać dodatkowy gadżet od firmy, tak aby nie wnieść na niego skargi, czy nie popsuć mu statystyki dobrych opinii.
https://emonitoring.poczta-polska.pl, czy https://www.kurjerzy.pl/sledzenie-przesylki/poczta-polska
https://inpost.pl 



Na tych stronach śledzić możemy paczki dostawców tj
DHLDPDFedexUPSGLSImpostPoxtex, czy Pakersi

Oczywiście, to nie są wszystkie strony kurierskie, ale te najbardziej popularne

Zalet jest wiele:
- oszczędność czasu;
- wygoda;
- łatwy i szybki dostęp do informacji w większości zobrazowany tak, aby ten kto czyta daną stronę mógł w łatwy sposób dokonać zakupu artykułu, który mu się spodobał.
- dostęp do szerszego asortymentu towaru (nie jesteśmy ,,skazani" na jeden sklep gospodarstwa domowego w mieście, czy w okolicy);
- możliwość porównania konkurencyjnych ofert i dokładniejszego zapoznania się z ofertą (opisy towarów są bardzo szczegółowe);
- niższe ceny, czasem i ceny hurtowe
- prawo do zwrotu.

Przed dokonaniem zakupu należy upewnić się jaki jest koszt wysyłki. Mimo, że wybrany przez nas produkt jest tańszy niż w sklepie stacjonarnych, ale cena wysyłki może przewyższyć koszt naszego zamówienia. Reasumując w naszym rozrachunku może okazać się, że ten nasz produkt choć jest ,,tańszy" to z kosztami wysyłki będzie ,,droższy" i w sumie będzie nas więcej kosztował. Chyba, że w danym e-sklepie dokonamy więcej zakupów, dzięki czemu w połączeniu z kosztami wysyłki zaoszczędzimy. Warto tutaj przekalkulować, co się będzie nam bardziej opłacać, czy zakupy w sklepie zwykłym tzw. stacjonarnym, czy w Internetowym nawet po znacznej obniżce cen towaru. Taki zakupiony towar możemy odebrać także w paczkomacie. Pobieranie za przesyłkę przez paczkomat mieści się w granicach 7 zł. Jest jedną z najtańszych form dostarczenia przesyłki przez firmę np. Inpost. Paczkę w takim punkcie możemy odebrać o dowolnej porze dnia i nocy mając na to 24, a nawet 48 godzin i co ciekawe przez 7 dni w tygodniu. Tutaj także możemy śledzić miejsce naszej przesyłki. O Paczkomacie więcej przeczytamy na blogu w zakładce ,,Nowoczesna technologia wykorzystywana w życiu codziennym na mieście".

Na koniec naszych zakupów przy zamówieniu towaru w miejscu podsumowania zwróćmy szczególna uwagę na ostateczną cenę zamówienia. Upewnijmy się, czy cena zawiera podatek VAT oraz czy nie doliczono np. dodatkowej opłaty za pakowanie. Na ostateczną cenę towaru może wpłynąć rodzaj płatności za wybrany towar. Przy zamówieniach towaru on-line możemy niekiedy zapłacić za niego przy odbiorze. Wówczas firma nie otrzyma wcześniej płatności, niż nie dostarczy nam do rąk osobiście. 

UWAGA !!!
Twoje konto na bieżąco, zanim e-kupisz, sprawdź


Więcej informacji znajdziecie w zakładce ,,Zakupy przez Internet"

E-aukcje stanowią jedną z podstawowych narzędzi w obszarze e-zakupów. Każda platforma zakupowa posiada tą podstawową funkcjonalność. Rosnąca z roku na rok popularność zastosowania aukcji elektronicznych wymaga opracowania metodyk oraz najlepszych praktyk, W szczególności praktyczny problem dotyczy nie tylko zastosowania odpowiedniej strategii aukcyjnej, ale przede wszystkim przekształcenie w tego typu rozwiązań w procesy i dokumentację zakupową. 

E-aukcje jako narzędzie wsparcia procesu zakupowego postrzegane są często jako alternatywa dla wykorzystania negocjacji handlowych rozumianych jako spotkania bezpośrednie, kontakty telefoniczne oraz pozostałe elektroniczne formy komunikacji z dostawcami ukierunkowane na optymalizację ofert handlowych. W celu uporządkowana wiedzy w tym zakresie warto wprowadzić definicję negocjacji poprzetargowych prowadzonych po zebraniu ofert handlowych, których zastosowanie ma miejsce w identycznym lub zbliżonym kontekście biznesowym jak w przypadku aukcji elektronicznych. Zupełnie innym podejściem są negocjacje realne w mniejszym stopniu ukierunkowane na zwiększenie konkurencyjności pomiędzy dostawcami, a większym na wspólnym dochodzeniu do porozumienia opartego na relacjach z dostawcami. Platforma zakupowa nie wypływa negatywnie na relacje i stanowi narzędzie wspierające komunikację z dostawcami.

więcej informacji znajdziecie tutaj:
E-usługi - Wojewódzki Urząd Mazowiecki
https://obywatel.gov.pl
E-PUAP
biznes.gov.pl
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
https://skierowania.nfz.gov.pl
https://eurobid.pl
http://www.cepik.gov.pl
https://historiapojazdu.gov.pl
https://bezpiecznyautobus.gov.pl

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy i merytoryczny artykuł, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny materiał. Jeszcze calego nie przeczytałem, ale lektura na pewno wniesie wiele wartości!

    OdpowiedzUsuń